Volendam, een traditioneel dorp boven Amsterdam. Bekend door de klederdracht, de haven, de vis en natuurlijk de Hollandse zangers. Dit zorgt dagelijks voor vele toeristen in het centrum en specifiek op de Dijk. Volendam telt ongeveer 22.000 inwoners. Volendammers onderscheiden zich van de rest van de Nederlanders qua gebruiken, onder andere door een kenmerkend dialect, het Volendams.

 

Klaas Leek Groente en Fruit is al 65 jaar een begrip in Volendam. De eerste groenten en fruit werden door Klaas Leek verkocht met paard en wagen. In 1952 werd het eerste vaste winkelpunt geopend. Inmiddels bevindt de winkel zich in een prachtig hoekpand op winkelcentrum De Stient. De Stient is een winkelcentrum net buiten het dorpscentrum, waar de consument terecht kan voor alle dagelijkse boodschappen en ook nog gratis kan parkeren.

 

Sinds 2007 staat de derde generatie aan het roer van Leek Groente en Fruit, de broers Theo en Nico Leek. Ondanks dat zij nu de dagelijkse leiding hebben bij Leek Groente en Fruit, helpt vader Jan Leek nog zeer regelmatig mee. Onder andere iedere woensdagochtend gaat Jan voor dag en douw naar de groenteveiling in Zaltbommel. Theo Leek doet de overige inkoop, hij gaat drie keer in de week naar het Food Center in Amsterdam. Tevens worden er vaak nog producten zoals aardappelen, bieten en stoofperen rechtstreeks bij de boer gekocht. Dit is afhankelijk van het aanbod op dat moment.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Volendam is een uniek dorp. Mensen gaan van jongs af aan al naar de speciaalzaak: de bakker, de slager, maar ook de groente en fruitspeciaalzaak. Klaas Leek Groente en Fruit heeft dan ook veel vaste klanten. Nico en Theo vertellen: “gemiddeld hebben we 600-700 klanten per dag. Maandag is bij ons de drukste dag en zaterdag het rustigst. Mensen eten in het weekend meestal toch iets makkelijker”. Ook blijven veel Volendammers hun hele leven in Volendam wonen. “Volendammers eten traditioneel, heel veel aardappelen en groente. We verkopen wel 150 kisten aardappelen in de week, dit komt neer op 3000 kilo per week” vertelt Theo.

 

Na 14 jaar was de winkel weer aan een metamorfose toe en werd wederom de hulp van Toonen Winkelinterieurs ingeschakeld. In slechts twee weken tijd is de winkel geheel vernieuwd. Van nieuwe wandbekleding tot plafond en van nieuwe interieurmeubels tot koelmeubels. In samenwerking met enkele plaatselijke ondernemers heeft Toonen Winkelinterieurs de winkel voorzien van een geheel op maat gemaakt interieur. Tijdens de sloop- en bouwwerkzaamheden ging de verkoop buiten voor de deur gewoon door.

 

De twee Contendro koeltoonbanken met ieder 2×8 laden, bieden voldoende gekoelde presentatie ruimte voor al het gesneden fruit, groenten en salades. Deze koeltoonbanken staan echt centraal in de winkel van Klaas Leek. Tussen de twee toonbanken staat een meubel voor de presentatie van impulsaankopen. Hier worden o.a. flesjes vers geperst sap gepresenteerd. Achter de toonbanken staan een drietal AGF stellingen met daarboven steenstrips en bananenpresentaties. De winkel is dus voornamelijk ingericht in een bedieningsconcept. Om alle klanten te kunnen bedienen werken ze bij Klaas Leek in de ochtend gemiddeld met 10 personeelsleden en in de middag met ongeveer 6 of 7. Nico: “Door de snelle omzet hoeven we ook nooit iets weg te gooien”.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Tegenover de Contendro koeltoonbanken is een multifunctioneel Carthago wandkoelmeubel geplaatst. Tevens is deze wand voorzien van op maat gemaakte interieurmeubels. Het geheel is uitgelicht door middel van LED verlichting aangekleed met industriële hanglampen en sfeerfoto’s. Tevens is op de automatische schuifdeur naar de verwerkingsruimte een prachtige zwart-wit foto geplaatst.

 

Dat niet alleen de consument, maar ook lokale bedrijven gaan voor de kwaliteit van Klaas Leek Groente en Fruit is een feit. Naast de grote hoeveelheid klanten leveren Theo en Nico ook nog aan 50 tot 60 horecabedrijven en viswinkels. “De kwaliteit, dat is het belangrijkste wat er is. Wij zullen er in de toekomst dus ook alles aan doen om de kwaliteit hoog te houden” vertellen de broers. De benodigde kennis voor het selecteren van de juiste kwaliteitsproducten en het runnen van een groentespeciaalzaak is er bij Theo en Nico Leek dus echt met de paplepel ingegoten. En wellicht kunnen zij dit in de toekomst weer doorgeven aan de volgende generatie.

 

We wensen de Familie Leek en medewerkers veel succes en een goede verkoop toe.

 

Meer foto’s kunt u vinden in de projectgalerie.